Trendy SEO 2020

Jakie zmiany w globalnym SEO czekają nas w 2020 roku? Czy będzie on przełomowy i przyniesie zaskakujące innowacje, czy może niewiele będzie się różnić od wcześniejszych lat? Znamy odpowiedź na to pytanie. Google nie pozwoli swoim użytkownikom się nudzić. Pośrednio odczują to wszystkie osoby i firmy zajmujące się SEO. Najważniejsze zmiany planowane na 2020 rok to zero click search oraz próby uczynienia z Google ostatniego przystaniu na drodze poszukiwania nowych informacji.

Fundament SEO na 2020 rok

Jedna z rzeczy na pewno nie ulegnie zmianie. I jest to dobra wiadomość dla każdego, kto zajmuje się pozycjonowaniem zawodowo lub prywatnie. Ta rzecz to wartościowe treści, na których SEO w dalszym ciągu będzie się opierać. Dobry content nasycony słowami kluczowymi to jedna z tych rzeczy, z jakich na pewno nie należy rezygnować. Kolejna ważna sprawa, która w dalszym ciągu będzie się liczyć to techniczne SEO. Robienie wszystkiego co można, aby poprawić szybkość działania stron www, a także uczynić je łatwiej dostępnymi dla użytkowników, to kolejne zadanie, na którym deweloperzy powinni się skupić. Wersja responsywna stron dla urządzeń mobilnych, wydajny hosting i intuicyjna obsługa to kolejne elementy, o których nie można zapominać.

Czym jest zero click searches?

Odpowiadając na to pytanie najprostszymi słowami, jest to udzielenie odpowiedzi na pytanie wprost z ekranu wyników wyszukiwania. Rozwiązanie to ma eliminować konieczność klikania w jakiekolwiek linki. Z pewnością jest to rozwiązanie wygodne dla użytkowników. Ale czy również dla właścicieli stron internetowych? Niekoniecznie. Pod przykrywką ułatwiania życia internautom, Google zabiera dużą część ruchu organicznego w sieci. Może to oznaczać spadek przychodów dla właścicieli stron internetowych, na które użytkownicy nie będą już tak chętnie wchodzić. Z zero click searches wiąże się jeszcze jedno zagrożenie. A mianowicie trudność wypozycjonowania strony na pierwsze miejsca w wyszukiwarce. Na tym nie kończą się wątpliwości związane z nowym trendem. Czego jeszcze one dotyczą? Przede wszystkim rozpraszania uwagi użytkownika wynikami zero click searches. Wyświetlane są one nie tylko w miejscu klasycznych linków – wyników wyszukiwania, ale również ponad nimi i obok nich.

Wyniki z elementami rozszerzonymi – rich snippets

Dane strukturalne od dłuższego czasu są znane web developerom i seo pozycjonerom. Zwiększają one możliwość wpływania na wyniki wyszukiwania oraz prezentowania w Google jeszcze dokładniejszych treści. Zadaniem rich snippets jest ułatwienie wyszukiwarce klasyfikowania treści i jeszcze bardziej precyzyjne dopasowanie wyników do wyszukiwania. Rich snippets są również używane podczas wyszukiwania głosowego. Szukasz wyraźnego przykładu na wykorzystanie danych strukturalnych? Przykładem może być wpisane do Google zapytanie o repertuar wybranego kina. Dzięki danym strukturalnym lista wyświetlanych filmów wraz z godzinami seansów, zostanie wyświetlona na stronie z wynikami wyszukiwania – bez konieczności klikania w link do strony kina.

SEO lokalne

Pozycjonowanie na skalę lokalną również ulegnie zmianie. Duży udział w tych zmianach będą mieć płatne linki i reklamy, które notabene nie są zaliczane do elementów SEO. Ponadto Google aktywnie wchodzi w rynek rezerwacji. Polega to na umożliwieniu użytkownikom rezerwowania noclegów, pokoi, pobytów bezpośrednio ze strony z wynikami wyszukiwania, bez potrzeby wchodzenia na serwisy jak booking itp. Google Hotels to jedna ze stosunkowo nowych usług, która ma generować dodatkowe przychody koncernowi i zapewnić udział w torcie, jakim jest rynek internetowych rezerwacji hotelowych. W praktyce odbije się to na małych hotelach, nie korzystających z usług pośredników – wyszukiwarek. Przebicie się z ofertą swojego hotelu będzie dla nich bardzo utrudnione z powodu graczy o znacznie większym budżecie, jak również w/w rozwiązań.

BERT oraz stop words

Google regularnie wdraża aktualizacje swojego algorytmu. Jedna z ostatnich, która budzi największe poruszenie ma nazwę BERT. Jest ona ściśle powiązana ze wsparciem sztucznej inteligencji Google, który to system jest nieustannie rozwijany i doskonalony. Zadaniem BERT’a jest uwzględnianie w wynikach wyszukiwania tzw. stop words. Są to zaimki, spójniki oraz końcówki deklinacyjne, których w języku polskim nie brakuje. W rzeczywistości, BERT w pierwszej kolejności jest wdrażany w anglojęzycznych wersjach wyszukiwarki Google. Jedno jest pewne – do Polski dotrze również. A kiedy się już pojawi, będzie można wyszukiwać informacji jeszcze wygodniej i szybciej, bez konieczności używania równoważników zdań w swoich zapytaniach. Ponadto BERT ma zapewnić nam lepiej dopasowane wyniki wyszukiwania do zapytań, a także lepszą analizę treści stron indeksowanych przez Google. Data wejścia w życie w polskim Google algorytmu BERT będzie datą, która wyznaczy jeszcze bardziej rygorystyczne standardy jakości przygotowywanych treści do stron internetowych.

Wyszukiwanie kontekstowe

Niemal każdy użytkownik Google może już potwierdzić, że wyniki wyszukiwania z miesiąca na miesiąc są bardziej dokładne i rozumieją kontekst tematu, który nas interesuje. To zasługa sztucznej inteligencji, którą Google nieustannie doskonali. Wyszukiwanie kontekstowe opiera się nie tylko na  poszukiwaniu wyników wyszukiwania 1:1 do złożonego zapytania, ale również rozpoznawania kontekstu zapytania. W tym przypadku brane są pod uwagi różnego rodzaju wskaźniki, jak lokalizacja, wcześniejsze zapytania, narodowość, bieżące wydarzenia społeczne, ekonomiczne i polityczne. Wyniki wyszukiwania kontekstowego są następnie prezentowane w porządku hierarchicznym, ułatwiającym odnalezienie poszukiwanych danych. Aby móc wejść ze swoją stroną na pierwsze pozycje takich wyników, ponownie należy zadbać o starannie opracowany content na stronie.

Wyszukiwanie głosowe

Rola urządzeń mobilnych nie pozostaje bez wpływu na zmiany, jakie są wprowadzane do algorytmów Google. To właśnie użytkownicy urządzeń mobilnych najczęściej korzystają ze wsparcia, jakim jest wyszukiwanie głosowe. Wyraźna jest w tym przypadku tendencja do tego, aby nie skracać swoich zapytań. Wypowiadane zapytania mają naturalne brzmienie i długość, co ponownie stawia twórców stron przed poważnym wyzwaniem. Treści tworzone na strony www muszą być zoptymalizowane pod wyszukiwanie głosowe. Pisane językiem naturalnym, łatwym do zrozumienia, bez nadętej sztuczności i napompowania. Konieczne staje się zatem umiejętność pisania w taki sposób, aby treść odzwierciedlała zapytania głosowe, jak i te wpisywane na klawiaturze do okna wyszukiwarki. To po raz kolejny udowadnia, że „content is a king”.

Porada na koniec

Tworząc treści na swoje strony lub zlecając ich napisanie, warto kierować się poradami umieszczonymi na stronie https://financesonline.com/voice-search-trends. Znajdziemy tam wiele cennych informacji i statystyk dotyczących wyszukiwania głosowego. Dowiemy się z nich np. czego najczęściej szukają osoby dorosłe wykorzystując technologię search voice. Już teraz możemy zdradzić, że są to pytania dotyczące wskazówek dojazdu. Warto to wykorzystać, tworząc stronę.kontakt, na której można umieścić informacje ułatwiające dotarcie do siedziby firmy.


Ciekawostki z bloga

WordPress i jego 6 największych zalet

WordPress to narzędzie, które zrewolucjonizowało branżę tworzenia stron www. Jest to CMS, który początkowo został stworzony z myślą o zakładaniu i pro...
Więcej

Ruch organiczny – jak go zwiększać?

Użytkownicy docierający na Twoją stronę dzięki wynikom wyszukiwania, tworzą tzw. ruch organiczny. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest on bardzo ważn...
Więcej

Jak zdobywać klientów stroną internetową

Żyjemy w czasach niezahamowanego rozwoju technologii. Internet śmiało wkroczył do naszego życia i na stałe w nim zagościł. Dotyczy to zarówno osób ind...
Więcej

Kontakt